Protažení trolejbusu na Jírovu: radnice jedná o změnách

Zpátky
Protažení trolejbusu na Jírovu: radnice jedná o změnách

Více než třicet let trvalo, než se Brnu podařilo dokončit projekt protažení trolejbusové trati do smyčky Jírova, jak bylo plánováno už při stavbě sídliště. Projekt má zlepšit dopravní napojení na Vinohrady, ale i do centra města. Mnozí cestující po dvou měsících provozu vidí situaci opačně.

Zavedení trolejbusu totiž značně omezilo provoz některých autobusových linek. „Vadí mi zrušení linky 55. Nedostanu se bez přestupu ani na Starou osadu nebo k Dělnickému domu, ani do Mariánského údolí. Cestování do města se tak pro mě značně zkomplikovalo a začal jsem tak raději jezdit autem. Přitom město by mělo spíš podporovat hromadnou dopravu,“ postěžoval si například Pavel Vrzal, který žije v ulici Josefy Faimonové.

Stížnosti Líšeňským novinám potvrdila i Hana Tomaštíková u Dopravního podniku města Brna. „Zaznamenali jsme připomínky několika cestujících. V některých případech jsme jim pomohli najít nové, pro ně vhodné spojení, v jiných případech jsme vysvětlovali důvody a výhody tohoto řešení. Požadavky na zachování provozu trolejbusu a obnovení původní linky 55 však uspokojit bohužel nelze. Z celkového pohledu na městskou část jako celek došlo u většiny zastávek k navýšení počtu spojů, stejně tak většina zastávek v sídlišti má nově nabídku většího počtu cílových zastávek s přímým spojením. Věříme, že je nové dopravní řešení hodně otázkou zvyku a nalezení nových spojení,“ uvedla Tomaštíková.

Že nové dopravní řešení není ideální, si však myslí i líšeňský místostarosta Martin Příborský. „Trolejbus je dobrá věc, ale Líšňákům nabízí rychlé spojení jen na Vinohrady, do Husovic či Černých Polí. Do centra, respektive jeho širšího okolí, je to 30-40 minut. To jste tam rychleji tramvají s přestupem na nádraží, u Dělňáku nebo i na Staré osadě. Pro Líšňáky je ovšem důležité dobré spojení do sousedních Židenic, kde je nejbližší nemocnice, nádraží, poliklinika Viniční, školy či sportovní kluby, které hojně využívají. A podstatná část sídliště nyní takové spojení ztratila. Proto jsme od začátku příprav projektu zdůrazňovali, že je pro nás klíčové zachování linky 55 ve stávající trase. Já jsem tehdy ještě nebyl na radnici, ale pan starosta mě ujistil, že mu to takto bylo přislíbeno,“ uvedl Příborský.

Nyní tak radnice jedná s dopravním podnikem o možných změnách. „Ve spolupráci s občany jsme připravili i vlastní návrhy řešení, ovšem variant je mnoho a Dopravní podnik chtěl nejdříve novou situaci analyzovat. Domluvili jsme se, že se nad výsledky sejdeme v únoru,“ doplnil místostarosta.

Dopravní podnik tak nyní provádí dopravní průzkum „S radnicí toto téma budeme nadále řešit. Z obecného hlediska nelze systémem MHD zajistit pro všechna spojení bezpřestupovým způsobem. V Líšni je celkem 28 zastávek autobusových a trolejbusových linek a celých 25 z nich má přímé spojení na Starou osadu. Ze tří zbývajících, bez tohoto přímého spojení, mají zastávky Novolíšeňská a Rotreklova relativně dostupnou alternativu v zastávkách Zetor-silnice, Vlkova nebo Jírova,“ sdělila Tomaštíková.

Podle ní pak pro zbývající zastávku Bartákova je jednou z alternativ přestup na Pálavském náměstí (linka 27 na stejné zastávce), a to jen v době, kdy trolejbusové linky 25 a 26 nejedou závlekem přes Starou osadu. „Část lokality v ulici Josefy Faimonové je také srovnatelně dostupná i ze zastávky Zaoralova, kterou obsluhuje linka 58 s přímou jízdou k Dělnickému domu a na Starou osadu,“ sdělila Tomaštíková.

Tyto možnosti jsou ale podle Příborského příliš komplikované. „Ještě bych chápal, že z některých směrů je nutné přestoupit. Zmíněné možnosti přestupu však nepovažuji za přijatelné. Cesta přes Vinohrady je delší, navíc se dostanete jen na Starou osadu, kde musíte přestoupit znovu. Další možnosti jsou zastávky Čejkovická - Malá Klajdovka a Novolíšeňská - Vlkova nebo Zetor-silnice, které jsou však od sebe vzdáleny okolo 200 metrů, což zejména pro starší lidi není ideální. A dále mi velmi vadí, že se obyvatelům Líšně výrazně prodloužila doba cestování v obou změněných autobusových linkách. 55 se courá sídlištěm a 78 dokonce projíždí i celé Vinohrady. To Vinohradští jistě oceňují, ale pro Líšňáky už je to příliš,“ vypočítává místostarosta.

Obyvatelé Líšně navíc zmiňují i další problémy, které se objevily se zavedením trolejbusu. Podle nich mají trolejbusy problém vyjet prudký kopec, což se projevuje v častých zpožděních. To však DPMB odmítá. „Trolejbus má při jízdě do kopce lepší dynamiku než autobus. Jediný provozní problém jsme zaznamenali při silné námraze ve středu 11. prosince 2019, kdy první ranní trolejbusy přijely na Jírovu přibližně s půlhodinovým zpožděním. V tento den se však problém netýkal pouze Líšně, ale větší části města,“ uvedla Tomaštíková.

Další stížnosti se pak týkají nové konečné smyčky Jírova. „Trolejbusy se tam musí otáčet přes hlavní silnici. Klidně i na několik minut zablokují výjezd z Klajdovské ulice,“ postěžoval si například Petr Šimeček, který žije v Popelákově ulici. V tom však Tomaštíková problém taky nevidí. „Trolejbusy vyjíždějí ze smyčky stejným způsobem jako dříve autobusy. Smyčka je kapacitně vyhovující, a naopak je výrazným zlepšením oproti stavu na Novolíšeňské,“ vysvětlila.

S tím místostarosta Příborský nesouhlasí. „Provedení konečné je z mého pohledu také dost problematické. Když už mezi bytovými domy musela vzniknout měnírna se zázemím pro řidiče, mohl snad DPMB architektům zadat vytvořit něco estetičtějšího. Dále vůbec nebyla řešena zastávka pro autobusy, které už do smyčky zajíždět nemohou. Musíme ji tedy dodělávat dodatečně a doufám, že s tím DPMB městské části pomůže. Myslím, že by bylo vhodné, aby do budoucna DPMB nebo i další městské organizace postupovaly v těsnější spolupráci s radnicí městské části, která zná místní situaci i potřeby lidí nejlépe,“ uzavírá Příborský.

Jan Spěšný, foto: Lukáš Karnet

Fotogalerie

Související články

Aktualizace k uzavírce komunikace mezi Líšní a Podolím 15. 11. 2024 Doprava
Umístění kontejnerů na bioodpad 2024 11. 11. 2024 Odpady Život v Líšni Životní prostředí
top Jak předcházet odcizení kola? Označte ho syntetickou DNA 5. 11. 2024 Bezpečnost Život v Líšni
Obyvatelé Líšně přispívají k proměnám Líšně: přínosná veřejná debata 5. 11. 2024 Starosta I. místostarosta Život v Líšni
Výuková zahrada v Líšni (Hlasujte od 1. do 30. 11. v 8. ročníku participativního rozpočtu Dáme na vás!) 30. 10. 2024 Život v Líšni
Zlepšení parkování a dostupnosti služeb v Brně-Líšni: Nová parkovací stání u obchodního centra Jasmín na Kotlanově ulici 30. 10. 2024 Doprava Samospráva Starosta
Nová prodejna Billa na ulici Kotlanova 21. 10. 2024 Život v Líšni II. místostarostka Reportáže a videa o Líšni
1 2 3 4 6 11 16 21
Poslední úprava: 23. 1. 2020.
Kontakt: Tomáš Hložánek,

Zašlete nám dotaz k této stránce nebo informace pro její doplnění:
Položky označené* jsou povinné.
Více o zpracování osobních údajů