Architektonickou soutěž o návrh pro nám. Karla IV. bude řídit porota složená ze zvučných jmen
V listopadu jsem Vás na těchto stránkách informoval o připravované architektonické soutěži na novou podobu nám. Karla IV. V témže měsíci se konala i veřejná debata na radnici, kde bylo představeno zadání soutěže. Z debaty nevzešly žádné zásadní připomínky k soutěži, a proto jsme se pustili do formálních kroků přípravy ve spolupráci s Českou komorou architektů (ČKA).
Byla sestavena odborná porota, která bude celou soutěž řídit a sestaví pořadí vítězných návrhů. Do ní se nám podařilo získat opravdu zvučná jména architektů, kteří mají bohaté zkušenosti s řešením veřejných prostranství i mezinárodní rozhled. Předsedou poroty je prof. Ing. arch. Ivan Koleček, který dlouhodobě žije a pracuje ve Švýcarsku, kde je i předsedou Federace švýcarských architektů. Dalšími odbornými členy jsou doc. Ing. arch. Tomáš Rusín z ateliéru RAW, který navrhl mnoho rekonstrukcí náměstí, několikrát oceněná městská architektka Litomyšle Ing. arch. Zdeňka Vydrová a také oceňovaný Ing. arch. Pavel Jura. Náhradníky nezávislé části jsou Ing. arch. Lukáš Pecka, Ph.D. a Ing. arch. Rudolf Grimm. Tzv. „závislými“ členy a náhradníky, tedy reprezentanty radnice, jsou starosta, místostarostové a předsedové Komise dopravy a Komise životního prostředí a veřejného prostoru.
I když jsme plánovali vyhlášení soutěže už zjara, kvůli koronavirovým omezením se porota mohla sejít až v květnu, kdy projednala a schválila zadání a podmínky soutěže. Nyní již zbývá jen formální schválení ČKA, souhlas Rady městské části a zastupitelstva, které by mělo vyhlášení soutěže projednat koncem června. To je bohužel až po závěrce tohoto čísla novin, a proto Vás o výsledku projednání i plánovaném průběhu soutěže budu zde informovat až po prázdninách.
Od září pojedeme na Starou Osadu trolejbusem přímo celý den
Po prosincovém otevření prodloužené trasy trolejbusu na Jírovu a souvisejících změnách MHD se zvedla vlna nevole části veřejnosti nad ztrátou rychlého spojení z některých částí Líšně do Židenic kvůli odklonění autobusů z trasy nového trolejového vedení. Jak tvrdí Dopravní podnik (DpmB), jde o podmínku projektu financovaného z evropských fondů, jehož cílem je podpora ekologického způsobu dopravy.
I když jsem nebyl u přípravy projektu a o změnách jsem se dozvěděl až ve chvíli, kdy už nešlo nic ovlivnit, jako místostarosta zodpovědný za oblast dopravy jsem ihned začal jednat s vedením DpmB o možném zmírnění dopadů těchto změn a zlepšení komfortu cestujících.
Po několika kolech jednání jsme se zatím shodli na prvním dílčím řešení, kterým by mělo být posílení linek 25 a 26, tak aby každý druhý spoj zajížděl na Starou Osadu celý den. Méně spojů by mělo končit v Husovicích a více zajíždět na Jírovu. I když nový jízdní řád ještě není hotový, bylo mi přislíbeno, že to bude jeho součástí od 1. září 2020.
Tuto změnu vítám, ale nepovažuji ji za úplné vyřešení pomalého spojení do dalších míst Židenic a Juliánova, jako jsou poliklinika Viniční, Dělnický dům nebo nádraží Židenice. Proto budu pokračovat v jednání o dalších možných změnách jak s DpmB, tak s koordinátorem krajské sítě IDS, KORDIS, protože řešením by mohlo být i využití jedné z regionálních linek. A stejně tak budou pokračovat jednání o úpravě zastávky autobusu na uzlu Jírova, která nebyla zatím dořešena.
Martin Příborský, II. místostarosta