Naším cílem je navazovat kontakt s dětmi a mladými lidmi, kteří se dostali do problémů. Bez ohledu na to, jestli se tak stalo jejich zaviněním či nikoliv, se jim v nesnázích snažíme pomoci, jak jen umíme. Uvědomujeme si však, že každý problém má svou příčinu a důraz klademe také na prevenci.
Pokud začneme s někým spolupracovat, nechceme řešit „pouze“ aktuální situaci, ale působit tak, aby se dotyčný nedostal do dalších potíží. Právě z tohoto důvodu vytváříme preventivní aktivity či besedy, které cílíme specificky na uživatele naší služby. Přestože jsme rádi, když nám mladí lidé důvěřují a obrací se na nás, byli bychom ještě raději, kdyby naši pomoc vůbec nepotřebovali. Rozhodli jsme se tedy přispět svou troškou do mlýna i v oblasti tzv. primární pevence. Ta probíhá zejména ve školách, kde jsou žáci, studenti či učňové seznamování s rizikovými tématy ve snaze předejít chování, které by pro ně mohlo být nebezpečné. Po konzultacích s metodiky prevence, kteří ve školách pracují, jsme si připravili první program s názvem „Školní nebo trestná lavice“. Jak napovídá název, je dvouhodinová beseda zaměřena na trestně právní minimum pro mladistvé. Vzhledem k tomu, že s mladistvými, kteří se dostanou do konfliktu se zákonem pracujeme často, máme praktické informace nejen o zákonech a jejich uplatňování v praxi, ale také o tom, do jakých situací se lidé nejčastěji dostávají. Snažíme se tak mladé lidi dopředu informovat o tom, jaké postihy jim za určité chování hrozí, vyvracet nepravdy, které mezi nimi kolují, ale i předat to, jaká mají práva např. při kontaktu s policií. Mluvíme o alternatvních trestech, probačním programu, výchovných ústavech a podobně. To vše z pozice těch, kteří nesoudí, ale z praxe ví, jak to chodí. S tímto programem chodíme buď přímo do škol nebo využíváme zázemí vlastního klubu na adrese Kotlanova 5 v Líšni. Krom výše popsaného programu připravujeme ještě jeden – zaměřený na téma sexuálního chování, bezpečného sexu, neplánovaného těhotenství, partnerství a tak podobně.
Naším záměrem přitom není lézt školám a jejich preventivním aktivitám do zelí. Právě naopak. Nabízíme pomoc s tématy, která jsou nám blízká a která jsme zvyklí běžně řešit. Také se ukazuje, že mladí lidé se o takových věcech mnohdy raději baví s těmi, kteří po besedě opustí školu, než s učiteli, kteří se s nimi budou vídat dalších několik let. Samozřejmě se nabízí otázka, nakolik je taková prevence úspěšná. Musíme přiznat, že odpověď je z našeho postavení velmi náročné, ne-li nemožné zjistit. Výhodou této spolupráce se školami však může být zcela jistě to, že se s námi děti a mladí lidé seznámí a ví, na koho se mohou obrátit, když se dostanou do průšvihu.
Bc. Lukáš Kudláček, sociální pracovník, koordinátor pobočky NL