V letošním roce se naše MŠ úspěšně zapojila do projektu „ Rozvojový program Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání v roce 2013“, na který jsme získali dotaci od MŠMT. Touto cestou jsme mohli kvalitně a účelně školu materiálně zabezpečit pro naši logopedickou práci.
Záměrem naší MŠ je efektivně rozvíjet řeč a předcházet řečovým vadám u dětí předškolního věku. Podporujeme u dětí správné dýchání, sluchové vnímání, pozornost, gymnastiku mluvidel, artikulační cvičení, správnou výslovnost a komunikační dovednosti. V naší MŠ jsme zřídili logopedickou učebnu: „Klíček pro jazýček“, kde se individuálně i skupinově věnujeme dětem v oblasti logopedické prevence. Vytvořili jsme si podmínky na podporu přirozeného a správného vývoje dětské řeči, komunikativních kompetencí a čtenářské gramotnosti.
Zaměřili jsme se na kvalitu pedagogické diagnostiky v oblasti dětské řeči, zejména stanovení konkrétních závěrů pro individuální podporu dalšího rozvoje a volbu vhodných pedagogických přístupů. Vytvořili jsme si organizační podmínky a strukturované prostředí pro skupinové a individuální vzdělávání. Dětem se věnujeme jak v učebně „Klíček pro jazýček“, tak i během celého dne v daných činnostech určených k rozvoji řečových schopností a jazykových dovedností dětí. Dále děti rozvíjíme v oblasti vnímání, pozornosti, naslouchání, porozumění, tak i v oblasti správné výslovnosti, vytváření pojmů a mluvního projevu. V každé třídě jsme si vytvořili „Logo dílničku“, ve které podporujeme řečové schopnosti a jazykové dovednosti dětí.
Uvědomili jsme si, že je důležité se věnovat oblasti dětské řeči, vytvořit dětem organizační podmínky a strukturované prostředí pro skupinové a individuální vzdělávání. Děti tak získají větší stimulaci a motivaci k verbálnímu projevu, který je odrazem jejich mentální a sociální úrovně. Rozvíjení řečových schopností dětí podporujeme i dalšími doplňkovými programy: „ Veselé pískání, zdravé dýchání „ – hrou na zobcovou flétnu a pěveckým kroužkem „Zvoneček“. Zařazujeme také dětskou jógu a keramický kroužek k procvičování hrubé i jemné motoriky u dětí, k rozvíjení komunikace, dětské fantazie a vzájemné spolupráce.
V průběhu realizace projektu jsme postupně uskutečnili organizační a prostorové změny a také jsme vybavovali naši nově zřízenou učebnu i logo dílničky na třídách co nejúčelněji. Ve vylepšování dílniček a učebny Klíček pro jazýček budeme pokračovat i nadále.
Uvítáme návaznost a další zdokonalování v oblasti logopedického vzdělávání. Plánujeme další sebevzdělávání a obohacování se o poznatky v práci s interaktivní tabulí. Podílíme se také na vytváření logopedických programů pro děti předškolního věku s využitím interaktivní tabule.
Zpracovali jsme si manuál pro realizaci projektu: „Klíček pro jazýček“, který je přílohou ŠVP PV. Projekt řeší využívání výukových a didaktických materiálů, organizační a personální zajištění, spolupráci s odborníky z PPP a SPC, stanoví metodické zásady. Na základě provedení depistáže logopedem ze SPC jsou dětem zpracovávány plány rozvoje řečové prevence, které jsou součástí portfolia dítěte. Volíme efektivní přístupy, metody a formy práce, využíváme interaktivní tabuli v MŠ. Oceňujeme vybavení učebny moderními interaktivními pomůckami, které jsou motivačním činitelem v řečovém rozvoji dítěte, a které zvyšují efektivnost vzdělávacích procesů. Mezi nejdůležitější považujeme zaměření se na skupinovou a individuální práci s dětmi a spolupráci s rodiči.
Zpracovala: Martina Janečková a Mgr. Jana Pomklová