Gymnázium INTEGRA BRNO si v těchto měsících připomíná dvacáté výročí svého založení.
V tomto článku nebudeme bilancovat, co všechno se za tuto dlouhou dobu podařilo uskutečnit, ale seznámíme čtenáře s výběrem toho nejzajímavějšího, co se u nás děje právě teď.
Na základě výběrového řízení se INTEGRA stala pilotní školou projektu InGenious, známého také pod pojmem European Coordination body for Math, Science and technology. Tento evropský projekt představuje přírodní vědy a technické obory jako pomyslné „motory“ evropské ekonomiky a vědy a zároveň reaguje na stagnaci zájmu evropských studentů o tyto oblasti vzdělání. V rámci aktivit pilotní fáze projektu vznikají interaktivní internetové aplikace vytvořené předními evropskými technologickými koncerny, které jsou vytvářeny s účelem oslovit mladé lidi a představit jim praktické využití znalostí získávaných ve školních lavicích, navíc tak, aby ve studentech témata probouzela zájem a nadšení na místo převládajících obav ze složitosti látky. Do ověřování těchto materiálů se zapojila paní profesorka RNDr. Hana Vostrejšová se svými žáky, kteří mají možnost nejen pracovat na nových úkolech a aktivně využívat ICT, ale i představit svůj názor na poskytnuté materiály a přispět tak svým pohledem k vytvoření nových výukových postupů a pomůcek pro 21. století. Máme radost, že se k partnerství institucí Evropské unie, vzdělávacích institucí a podnikatelského sektoru přidává díky aktivitám svých studentů a vyučujících i Gymnázium INTEGRA BRNO.
Na poli mezinárodního výzkumu, tentokrát již globálního, se v rámci Mezinárodního roku Chemie (IYC 2011) zapojila INTEGRA prostřednictvím studentů paní profesorky Mgr. Moniky Dušové do experimentu cílícího na celosvětový sběr dat o kvalitě vody. Díky práci téměř 65 tisíc studentů z celého světa, mezi kterými nechyběli i studenti INTEGRY, se podařilo provést 2564 měření, jejichž výsledky byly zaneseny do interaktivní mapy, která je dostupná na oficiálních webových stránkách Mezinárodního roku chemie. Jsme rádi, že experimenty našich studentů přispěly k propagaci celosvětových témat kvality a dostupnosti pitné vody a metodické pokyny vytvořené odborníky z partnerských organizací IYC 2011 určitě využijeme i při dalších, nejen projektových, aktivitách v hodinách Chemie.
Od konce prázdnin minulého roku přemýšlíme o tom, jak se akcí se zahraničním dopadem nejen účastnit, ale jak je i vytvářet a to pod asistencí zahraničních lektorů a asistentů přímo na INTEGŘE. Máme proto radost, že naše gymnázium uspělo se svým projektem na zapojení zahraničního asistenta v projektu COMENIUS Hostitelské instituce. Díky tomuto úspěchu jsme byli zařazeni mezi instituce, které podporuje Národní agentura pro evropské a vzdělávací programy, která nabízí vybrané školy a jejich nejlepší projekty partnerům v zahraničí. V současné době máme první odezvy od zahraničních zájemců a těšíme se, že na INTEGŘE v příštím školním roce přivítáme studentku matematiky a hudební výchovy z Německa, která se zapojí jako asistentka našich profesorů do přípravy vybraných vyučovacích hodin a jako rodilá mluvčí pomůže našim studentům zvládnout problémy při studiu cizího jazyka. Zapojení lektorky předpokládáme i v aktivitách evropského programu eTwinning, ve kterém získáváme od konce minulého roku první zkušenosti.
Protože rozumíme tomu, že do stále více INTEGRUJÍCÍHO se světa se studenti INTEGRY zapojí především díky svým jazykovým znalostem a schopnostem používat jiný než mateřský jazyk, připravili jsme na polovinu měsíce května první ročník anglické konverzační soutěže pro studenty INTGERY. Jsme rádi, že se nám pro tuto myšlenku podařilo získat i partnery z Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity a překladatelské agentury a jazykové školy MKM, jejichž zástupci zasednou v odborné porotě. Pro studenty jde o jedinečnou možnost vyzkoušet si své schopnosti před odbornou porotou a získat velmi zajímavé ceny.
A co bude odměnou? Mimo zajímavých cen jazykové školy MKM nejlepší studenti rozšíří skupinu spolužáků z „Expedice Gruzie“ a zúčastní se Jarní školy, která se uskuteční v čase návštěvy našich gruzínských přátel u nás v Brně v červnu 2012.
Myšlenka uspořádat projekt Jarní školy vznikla při přípravě programu návštěvy vyučujících a studentů z partnerského gymnázia-lycea z Tbilisi. Stejně jako gruzínští přátelé připravili studentům INTEGRY z „Expedice Gruzie“ možnost účastnit se výuky pod vedením gruzínských lektorů, i INTEGRA připravuje na pobyt svých přátel více než týden nabytý výukou, exkurzemi a poznáváním, to vše samozřejmě s využitím angličtiny jako společného prostředku komunikace.
A co ostatní studenti? I ti se mohou těšit na novinky, které přináší účast INTEGRY v nových národních dotačních programech. Gymnáziu INTEGRA BRNO se dále daří úspěšně spolupracovat se státními a krajskými institucemi na poli grantového a dotačního financování svých projektů. Nové projekty INTEGRY získaly velmi vysoké hodnocení od orgánů posuzujících jejich kvalitu. Na jaře tohoto roku jsme se zapojili do projektu EU peníze středním školám, díky kterému vytvoříme mnoho zajímavých digitálních výukových materiálů a modernizujeme vybavení ICT. Druhý projekt INTEGRY podpořený z globálního grantu Jihomoravského kraje, je zaměřen na podporu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Tento projekt se s vysokým bodovým hodnocením umístil jako druhý v konkurenci všech stejně zaměřených projektů Jihomoravského kraje.
Naši studenti také nedávno reprezentovali jako jediní Českou republiku na studentském plenárním zasedání Evropského hospodářského a sociálního výboru, jiní absolvovali jazykový pobyt ve Skotsku, další ve Švýcarsku. V současnosti rovněž vrcholí projekt Učíme o Moravě, v rámci nějž INTEGRA vytvořila mnoho originálních učebních materiálů s moravskou tematikou.
Je tedy vidět, že po dvaceti letech existence je Gymnázium INTEGRA BRNO dynamickou školou, která svým studentům nabízí pod heslem „vstřícnost a náročnost“ moderní vzdělávání, které je zvýhodňuje při univerzitním studiu i v dalším pracovním uplatnění.
Bc. Tomáš Chládek
Projektový manažer Gymnázia INTEGRA BRNO
Studenti Integry na zasedání v Bruselu