Skutečnost, že naše škola je na okraji sídliště má neobyčejné výhody!
Z naší školy do přírody je to skutečně jen kousek… Být venku a ještě k tomu se učit, navíc zábavně - fantastické! Jan Amos Komenský by měl radost. Do přírody se nemusí chodit jen v přírodopise. Rádi se s vámi podělíme, že to jde mnohem častěji:
Přírodopis - v rámci vycházek na Hády děláme průzkum, co kvete v lese (rostliny jarního aspektu lesa kvetou jen brzy na jaře, když stromy ještě nemají listy - sasanka, jaterník, hrachor, violka, plicník…), co kvete na sídlišti nebo co kvete na slunné stráni u lomu Hády. Jezírko v lomu využíváme na pozorování vodních živočichů. Na Hádech i v okolí školy budeme pozorovat pěvce a naslouchat jejich hlasům.
Zeměpis - zatmění Slunce bylo jednoznačným důvodem, proč vyjít ven ze tříd. Rovněž v rámci kartografie využíváme okolí školy k orientaci v krajině za použití mapy, buzoly, rovněž pracujeme s GPS přístroji.
Pracovní činnosti - na školním pozemku máme malé záhonky, kde žáci z 1. i 2. stupně v rámci pracovních činností okopávají, sázejí a plejí.
Environmantální výchova - spolupracujeme s organizací Rezekvítek, na Hádech jsme byli na exkurzi v maloplošných chráněných územích Kavky, Hádecké planině a v etážovém lomu, také jsme zde byli pomáhat přírodě a pečovali o stráně. Aktuálně zkoumáme výskyt rostlin a živočichů v okolí školy i na Hádech - podaří se nám objevit i ty chráněné?
Matematika - divíte se, že i v matematice chodíme ven? Žáci už vědí, že změřit výšku paneláku, výšky stromů, výšky značek mohou velmi jednoduše, za využití učiva o podobnosti trojúhelníků. A návod? Vezměte tyč (stačí násada na smeták) a změřte ji. Pak tu tyč postavte kolmo k zemi a změřte její stín. Potom si změřte délku stínu třeba stromu (pozor - musíte v tu samou dobu jako u tyče). A do kalkulačky si naťukejte: délka stínu stromu krát délka tyče děleno délka stínu tyče. A máte to!
I k učivu statistika využíváme pobyt venku - když si sami venku sbíráte statistické údaje, pak mnohem lépe pochopíte, že statistika není nuda a že tabulky a grafy v Excelu následně ve škole zpracované mají smysl a dají nám zajímavé odpovědi. V 7. ročníku pak statistické údaje využíváme k učivu procenta.
Během jara budeme mít vybudovaný na pozemku školy altánek, který poskytne stín a posezení a za pěkného počasí budeme přírodu využívat jako učebnu ještě více!
Mgr. Zuzana Kruťová