Ohromný ohlas vzbudil v poslední době nález Ústavního soudu v souvislosti s tzv. video-loterijními terminály. V jednotlivých komentářích jsme mohli pozorovat přesvědčivá tvrzení zúčastněných stran, co rozhodnutí Ústavního soudu přinese. Zatímco provozovatelé heren poukazovali na možnost arbitrážních řízení u Evropského soudu, občanská sdružení bojující proti hazardu vydávala stanoviska, jak herny končí. Ministerstvo financí přemýšlí nad tím, jaký by měl být právní výklad rozhodnutí soudu a jak bude případné správní řízení probíhat. Protože má nález Ústavního soudu přímou vazbu na jednotlivé vyhlášky měst a obcí, dovolte mi stručnou informaci o tom, jak by to mohlo být v Líšni.
Současné rozhodnutí Ústavního soudu je průlomové zejména v tom, jak posuzuje zpětnou platnost jednotlivých povolení. Jednoduše řečeno, pokud má obec platnou vyhlášku, která zakazuje provozování automatů, tak neplatí žádná přechodná doba (stanovená novelou loterijního zákona do konce roku 2014) a ministerstvo financí musí na podnět obce zahájit přezkum rozhodnutí o povolení.
Jsem přesvědčen o tom, že aspekt sociálního vyloučení „gamblerů“ přináší taková negativa do naší společnosti, že těch „pár“ korun, které provozovatelé vrací do obecních rozpočtů, nestojí za to.
Dá se předpokládat, že v souladu s rozhodnutím Zastupitelstva městské části Brno-Líšeň (zakázalo automaty na celém území Líšně) podáme v nejbližší době podnět na přezkum všech povolení (automatů), které dnes v Líšni máme. Budeme pak netrpělivě čekat, jak rychle bude správní řízení na Ministerstvu financí probíhat.
Jozef Sedláček, mistostarosta MČ