Velké změny na ZŠ a MŠ Horníkova 1

Zpátky

Každý školní rok přináší do života dětí, učitelů, rodičů i veřejnosti změny. Na ZŠ a MŠ Horníkova nejde o novinky jen tak ledajaké. Změnilo se totiž vedení školy a škola se začala pomalu proměňovat v souladu s vizemi nového ředitele. Tím se stal vítěz konkurzního řízení Mgr. Roman Burda. Na podrobnosti jsme se zeptali přímo jeho.

 Co Vás vedlo k tomu přihlásit se do konkurzu na ředitele zrovna této školy?

Možná to byl ten okamžik, kdy jsem potkal jednoho bývalého žáka z Horníkové, který se ke mně hlásil slovy: „Tak jsem slyšel, že jste se stal ředitelem na Horníkové.“ To bylo na jaře, kdy jsem ani nevěděl, že bude nějaký konkurz. Pak mě oslovilo několik bývalých kolegů, jestli bych to nezkusil. Zkusil jsem to hned na dvou konkurzech a oba je vyhrál. Nakonec jsem si vybral ZŠ a MŠ Horníkova, na které jsem jako mladý učitel začínal.

Pane řediteli, dovolte mi otázku na tělo. Víte, že škola Horníkova se mezi občany Líšně netěší dobré pověsti? Žáci odcházeli ke konkurenci, rodiče nechtěli mít své děti ve škole společně s dětmi s výchovně vzdělávacími poruchami, budova chátrá…       

Ano slyšel jsem hodně o naší škole, často i negativní názory, ale i pozitivní. Navíc naši školu dobře znám, vazby jsem nikdy nepřerušil. Jsem přesvědčen, že hlavním problémem byla nedostatečná komunikace ze strany vedení školy. To je ale již historie. Že budova chátrá? Stále jsme nejmladší školou v Líšni a plánujeme rekonstrukce. A děti s výchovně vzdělávacími poruchami nebo různými handicapy? Ty jsou dnes běžné v každé škole. Naší výhodou je, že učitelé na Horníkové mají bohaté zkušenosti s prací s těmito dětmi a nejen s nimi. Vždy u nás převažovali a stále převažují žáci z běžných tříd.

O úspěších žáků školy jsme mohli číst sem tam nějaké střípky v Líšeňských novinách. Mnohem rychleji se však šířily mezi lidmi spíš „drby“ o školních neúspěších. Máte nějaký plán, jak toto zvrátit?

Věřím, že stačí včas a ve správné míře a na správných místech prezentovat výsledky činnosti našich žáků, informovat o pořádaných aktivitách na veřejnosti. Využijeme k tomu prostory školy, náš web, Líšeňské noviny, budeme zvát veřejnost na řadu plánovaných akcí. Pak bude mít každý občan šanci vidět, že například žák s autismem dokáže úžasné věci, že naše škola Horníkova je dobrá, že se u nás stále něco děje, že máme kvalitní a kreativní učitele a výborné žáky, kteří u nás nikdy nechyběli.

Rodiče určitě zajímá, jak se jich změna vedení školy dotkne. Budete nějak zásadně měnit zaměření školy, skladbu předmětů, styl výuky apod.?

Má představa je vytvořit ze ZŠ a MŠ Horníkova spolupracující “komunitní školu”, která reaguje na potřeby místní komunity a nebojí se otevřeně komunikovat. Zaměření školy a změny ve výuce se budou měnit až po diskuzi mezi všemi zúčastněnými stranami. Nicméně některé změny již řešíme. Například jsme navýšili výuku tělesné výchovy v prvním ročníku. Další změny jsou povinné ze zákona a týkají se všech škol od letošního školního roku. U nás to bude například zavedení povinného druhého cizího jazyka na druhém stupni. Naplánuji také schůzku rodičů s novým vedením školy.

Máte představu, jak se vypořádat s nelehkým úkolem udržet školu na nohách po finanční stránce?

Nejdůležitější je správně hospodařit, což znamená ušetřit, sehnat, vydělat. V dnešní době se i školy musí chovat částečně jako firmy. I my jsme nuceni provést úsporná opatření, která se budou týkat nejen provozu, ale i úvazků. Budeme slučovat 2 třídy, s některými zaměstnanci bude bohužel rozvázán pracovní poměr, některým snížen úvazek. Peníze je nutné získávat nejen od státu, kraje nebo obce. Chci se zapojit do operačních programů EU a dotačních programů např. MŠMT, Nadace Partnerství. Peníze chceme získávat z nadací, sponzoringem a v neposlední řadě také vlastní činností. Sám mám zkušenosti s několika granty a rád bych v letošním školním roce získal další.
Cítím také silnou podporu ze strany našich rodičů i obce, bez které by to opravdu nešlo a mockrát za ni děkuji.

Změn čeká školu skutečně hodně, jsou na takový obrat připraveni i zaměstnanci školy? Jak si poradíte s jejich motivací?

Dobrou školu nelze vytvářet bez spokojených, kvalifikovaných a angažovaných zaměstnanců. Mojí snahou je vytvořit stabilní, fungující tým lidí a spolupracující pedagogický sbor. Nezáleží na věku, ale na snaze dělat dobře svoji práci a usilovat jak o rozvoj školy, tak o rozvoj sebe sama. Každý by měl “kopat za svou školu”. Na škole působí řada kvalifikovaných a schopných pedagogů, kterým musím vytvořit podmínky a motivovat je. Motivovat nejen finančně, ale například vzdělávacími akcemi, společnými akcemi, týmovými semináři, uznáním a pochvalou jejich práce. Nechci zapomínat ani na nepedagogické pracovníky.

Jak je vidět, odvahy a energie máte nadbytek. Přejeme hodně štěstí, ať Vás síla a motivace získat škole zpět svou dobrou pověst neopouští. Držíme Vám palce! A budeme se těšit na viděnou na některé z Vámi zmiňovaných plánovaných akcí.
ZK

 

MEDAILONEK nového pana ředitele na ZŠ a MŠ Horníkova 1 v Brně - Líšni

Roman Burda

Mgr. Roman Burda, 37 letý, ženatý, 2 děti, nekuřák. Má zálibu v cestování, fotografování, filmování, pořádání přednášek z cest, moderování a sportu (potápění, vysokohorská turistika, cyklistika, vodní turistika, kopaná, badminton, lyžování)

Vzdělání: VŠ - PdF MU – učitelství pro 2. st. ZŠ a nižší ročníky gymnázií (biologie, zeměpis). Specializační studium pro školní metodiky prevence a koordinátora EVVO

Zkušenosti:

  • pedagogická praxe celkem 13 let (9 let na ZŠ Horníkova 1; 4 roky na EZŠ Brno, Čejkovická 10
  • školní metodik prevence, koordinátor EVVO a učitel na 1. i 2. stupni ZŠ (Př, Ze, Tv, Aj), zdravotník, instruktor školního lyžování
  • zkušenosti s dotačními programy MŠMT (2008, 2009, 2012), Nadace Partnerství (2008) a Operačním programem vzdělávání pro konkurenceschopnost (2011, 2012)
  • přednášel pro studenty VŠ, školil učitele zeměpisu na Středisku služeb školám v Brně
  • je autorem a spoluautorem pracovních sešitů zeměpisu a přírodopisu v nakladatelství Nová škola
  • několik let pracoval také jako redaktor učebnic zeměpisu a přírodopisu tamtéž

 

 

Související články

Budoucnost budovy školy na Pohankově 10. 12. 2024 Školství II. místostarostka Život v Líšni LN-Školství
Zápis do MŠ v MČ Brno-Líšeň pro školní rok 2024/2025 – seznam termínů a míst 29. 2. 2024 Život v Líšni Školství v Líšni Školství Mateřské školy LN-Školství
ZŠ Novolíšeňská - Veselé zoubky 13. 3. 2019 LN-Školství
Hasiči na ZŠ Novolíšeňská 13. 3. 2019 LN-Školství
Masopustní průvod na ZŠ Masarova 13. 3. 2019 LN-Školství
ZŠ a MŠ Horníkova - Jarní Horníčková Burza, Otvíráme výběrovou třídu 13. 3. 2019 LN-Školství
Veselý týden – tradiční akce školní Parlamentu Horníci 13. 3. 2019 LN-Školství
1 2 3 4 19 38 56 74

Seznam reakcí na článek

Nikdo dosud nevložil žádný příspěvek. Buďte první.

Zde prosím uveďte Vaše kontaktní údaje a text reakce na článek. Děkujeme.
Poslední úprava: 20. 8. 2013.
Kontakt:

Zašlete nám dotaz k této stránce nebo informace pro její doplnění: