Velikonoční zamyšlení

Zpátky

Velikonoce jsou svátky staršími a jaksi méně oblíbenými než Vánoce. V různých časo­vých úsecích je vidět, že si s nimi naše sekula­rizovaná společnost tak trochu neví rady. Co je tedy jejich podstatou? Jakou cestou se vydat při pátrání po jejich smyslu? Bude to putování výhradně náboženské a hluboce duchovní či světské - odkazující ke stále se obnovující­mu přírodnímu principu? Nebo si zvolíme ces­tu humanistických ideálů ve spleti mezilid­ských vztahů? A napadly vás i jiné otázky? Inu, to je moc dobře. Potom nebudete chápat následující řádky jako školometské moralizo­vání, ale jako dobře míněné náměty k vlastním niterným úvahám, které vás mohou inspirovat k meditaci nad duchovní hloubkou života v tomto světě.

Pašije (čili evangelní příběh o utrpení a smrti Ježíše Krista) mají v myslích součas­ných lidí pouze mlhavý odlesk; jindy jsou z neporozumění přijímány s rozpaky. Zato jsme v průběhu 20. století snadno a velmi ochotně přijali jiné fenomény těchto svátků, například pohlednice, na nichž jsou roztodiv­né kraslice, drůbež všeho druhu, zajíčci i po­mlázky... Koupíme, napíšeme, popřejeme, pošleme - tak kdo po nás ještě může co chtít! Estetická hodnota je různorodá - od pohlednic něžných a poetických až po trapný vrchol vý­tvarného kýče. Když podražilo poštovné a mo­derní komunikační prostředky se staly rozšíře­nými, nahradili jsme pohlednice e-mailem se stejně prostou obrazovou přílohou. 
Druhá polovina 20. století přinesla pojetí Velikonoc jako „svátků jara“, což je společen­ské klišé sice pravdivé (protože Hod boží ve­likonoční opravdu následuje po prvním jarním úplňku), ale myšlenkově vyprázdněné. V ně­kterých rodinách se jako dědictví minulosti objevují zbytky lidových zvyků, ale častěji je bohužel jediným ozvláštněním svátečního ví­kendu volné pondělí, s nímž mnoho lidí naklá­dá poměrně rozpačitě a snad pro znovuzískání kontroly nad svým časem i pomýleným sebe­vědomím putuje do náruče nákupních center.Kdybych byl příznivcem laciné evangeli­zace v americkém pojetí, nabádal bych vás k tomu, aby se pašijový příběh objevoval ve formě reklamního komiksu, abychom si jej připomínali na poutačích kolem dálnice či v počítačové hře pro děti s názvem „Ukřižuj si svého Ježíška“.

Ne, nebojte se, toto malé zamyšlení nad vel­kým tématem nechce klesnout pod hranici myšlenkového vkusu. Stará lidová pověra hovoří o tom, že se zemské poklady otevírají právě v přesně vyměřeném čase, kdy se na Velký pátek v kostelích zpívají pašije. Pokud zapomeneme na zlato a peníze a pokud máme dost sil k tomu, abychom si uvědomili, že mnohem důležitější je přenesené vnímání slova poklad - tedy bohatství duchovní, máme skoro vyhráno, protože jsme připraveni naslouchat velkému příběhu - drama­tu lidského života.
Pašije totiž nejsou příběhem cizím, který se odehrál před dvěma tisíci lety a který se nás netýká. Je to obraz lásky a smrti blízký každému, kdo sám sebe nevnímá jako solitéra stojícího mimo společnost a mezilidské vztahy. Filozof a teolog Tomáš Halík opakovaně připomíná, že každý hledající a naslouchající nachází v pašijích například: politickou moc v osobě Piláta, kostnatou náboženskou tradici ve veleradě, Jidáš je dodnes symbolem zrádce, stejně jako je Petr (první z apoštolů) nepříjem­nou připomínkou našich vlastních selhání. Pro­žívali jste někdy strach v existenciálním smyslu? Báli jste se o životy svých blízkých či o život svůj? Museli jste kapitulovat před majestátem smrti? I Ježíš se bál, v Getsemanské zahradě ho přepadla hrůza a úzkost, jeho duše byla smutná až k smrti, zatímco jeho učedníci spali. Byl po­smíván, popliván, bičován, korunován trním, kříž mu pomohl nést Šimon z Kyrény ze soucitu či donucení... Ježíše nakonec ukřižovali mezi dvěma zločinci na pahorku zvaném Golgota.
Pokud jste v této zjednodušené myšlenkové zkratce našli cokoli povědomého, vězte, že paši­je mohou být skutečně v nějaké podobě příbě­hem každého z nás, najdete v nich lásku, soucit, obětování, trpělivost, ale mohou být i políčkem do tváře všem, kteří zradili, nebyli věrni svým zásadám a předsevzetím, všem, kteří přeběhli na opačnou stranu, byli slepí a hluší k prosbám trpících i potřebných a zapomněli na pomíjivost života na tomto světě. Pašije ovšem nekončí obecnou depresí či "blbou náladou"" blízko je noc vzkříšení, " která spojí zemi s nebem, člověka s Bohem".

Kladete-li si nyní otázky, hledáte-li odpovědi, mělo toto zamyšlení smysl. Pokud byste náhodou nevěděli, co podniknout ve svátečním čase sedmi velikonočních nedělí, zalistujte si v Bibli (i ve svém životě). Dočtete se (a uvědomíte si), že láska je silnější než smrt. Krásné Velikonoce vám všem.

Josef Trávníček

Související články

Líšeňské Velikonoce 14. 3. 2019 LN-Ostatní nebo nevytištěné
Zahájení provozu moderně vybavené zubní laboratoře 13. 3. 2019 LN-Ostatní nebo nevytištěné
Brno je podnikání zaslíbené 13. 3. 2019 LN-Ostatní nebo nevytištěné
Navrhujte a podporujte, Dáme na vás! 18. 2. 2019 LN-Ostatní nebo nevytištěné
Ostravské zálohy uctili památku svého patrona 23. 1. 2019 LN-Ostatní nebo nevytištěné
Probační a mediační služba pomáhá obětem trestných činů 21. 1. 2019 LN-Ostatní nebo nevytištěné
Pastelka - Setkání seniorů ve staré Líšni 22. 10. 2018 LN-Ostatní nebo nevytištěné
Asistenti zlepšují život ve vyloučených oblastech - Pracuj pro Brno 17. 10. 2018 LN-Ostatní nebo nevytištěné
1 2 3 4 6 11 16 21

Seznam reakcí na článek

Nikdo dosud nevložil žádný příspěvek. Buďte první.

Zde prosím uveďte Vaše kontaktní údaje a text reakce na článek. Děkujeme.
Poslední úprava: 20. 3. 2013.
Kontakt:

Zašlete nám dotaz k této stránce nebo informace pro její doplnění: