Název projektu: „Úprava dětského hřiště a zahrady v přírodním stylu mateřské školy Puchýřova 13a v Brně-Líšni“
Celkové náklady: 1 930 733,95,- Kč
Výše dotace: 1 737 660,54,- Kč
Financování: Projekt je financován z rozpočtu městské části Brno-Líšeň
Spolufinancování: Projekt je spolufinancován z fondů Evropské unie
Poskytovatel dotace: Ministerstvo životního prostředí v rámci Operačního programu Životního prostředí (OPŽP)
Rok realizace projektu: 2014
Stav projektu: Ukončen
O projektu:
Záměrem projektu je vytvořit dětem v mateřské škole takové prostředí, které bude dostatečně podnětné pro environmentální vzdělávání. Prostředí, které svým uspořádáním a vybavením bude pro děti natolik zajímavé a proměnlivé, že se budou těšit na čas, který v tomto prostředí prožijí. Zahrada naší mateřské školy se nachází v bezprostřední blízkosti Moravského krasu, a proto jsme zvolili jako motiv zahrady krasovou krajinu a její vegetaci.
Zahrada je rozčleněna na několik stanovišť s výchovným záměrem poznat co nejvíc z životního prostředí našeho okolí, a to je prostředí Moravského krasu. Základem seznamování a poznávání je prožitkové učení. Zprostředkovaným prožitkovým učením probouzíme dětskou empatii k živé i neživé přírodě, což má vliv na ekologické myšlení jedince a vede k utváření životních postojů a hodnotové orientace.
Vybudování zahrady vyplynulo z potřebnosti výchovného prostředí, které by v dostatečné míře dětem zprostředkovalo poznatky a zkušenosti získané prožitkovým učením. Náš ŠVP s názvem „ Klíč k poznání“ má rozpracované tematické bloky na konkrétní poznávání, které probíhá v okolní přírodě. Našim záměrem je seznámit děti v užší návaznosti, soustavným poznáváním vývojových stupňů, které dětem dají pocit sounáležitosti s přírodou. Dětem zprostředkujeme základní znalosti o krajině Moravského krasu, která má své typické prvky – závrty, jeskyně, propadání, následné povrchové lomy na kámen. Tyto krasové jevy budou podány formou abstrakce (zídky obložené kamenem z místního lomu – stěna lomu). Krasová krajina má také svoji typickou flóru, kterou chceme zakomponovat do stylu zahrady. Děti tak budou mít možnost vnímat svět z toho přírodního (přirozeného) prostředí, tak z toho umělého (městského). Budou si lépe uvědomovat interakci mezi oběma světy a jejich vlastní zodpovědnost za udržení toho umělého, který má minimální autoregulaci – to jak vypadá, záleží jenom na nás.
Fotodokumentace
(fotografie Alexandra Černá)