Díky projektu podporovaného Evropskou unií - Šablony, došlo na naší škole k rozšíření pedagogického sboru o speciálního pedagoga na celý úvazek. Školní speciální pedagog je tak na naší škole od září 2017 součástí školního poradenského pracoviště (ŠPP), společně s výchovnými poradci a metodikem prevence.
Smyslem poradenských služeb v prostředí školy je poskytovat včas a neodkladně pomoc dětem, které ji právě potřebují. Školní speciální pedagog může stejně dobře sloužit ve prospěch žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, tak u žáků nadaných, u žáků s přechodnými obtížemi, případně u dětí cizinců.
Školní speciální pedagog nenahrazuje služby pedagogicko-psychologické poradny, ale doplňuje je přímo na půdě školy. To se na naší škole velmi osvědčuje, neboť děti mohou být při problémech v učení ihned diagnostikovány přímo ve škole. Právě pomocí diagnostiky se odhalí oslabené oblasti, na kterých je možno začít pracovat a dítěti se díky tomu dostává pomoci mnohem dříve. Oslabené sluchové či zrakové vnímání je velmi často příčinou problémů se čtením a psaním. Jestliže se již na počátku první třídy objevují potíže se čtením, je na místě zjišťovat, zda dítě zvládá rozklad slova na slabiky, počáteční a konečnou hlásku, rozklad slova na hlásky, neboť toto jsou etapy, které čtení předcházejí a pro samotné čtení jsou velmi důležité.
Nedílnou součástí práce školního speciálního pedagoga je práce nejenom s dítětem, ale také s rodiči dítěte. Rodiče mají možnost konzultace, během které jsou vybaveni potřebnými informacemi, případně materiály na procvičování oslabených percepcí. V případě větších obtíží, a pokud rodiče souhlasí, začne s dítětem pracovat školní speciální pedagog. Děti tak mohou být zařazeny do reedukační péče ještě dříve, než jsou vůbec diagnostikovány v poradně. V tom spatřujeme jednu z největších výhod tohoto projektu.
Školní speciální pedagog zajišťuje také předmět speciálně pedagogické péče, který doporučuje poradna a který je zaměřený na posílení těch oblastí, které má žák v důsledku speciálních vzdělávacích potřeb oslabené.
V rámci projektu probíhá ve škole také logopedická péče o vybrané děti. Logopedická intervence na naší škole nachází uplatnění jak na 1. tak na 2. stupni.
Snad se nám díky tomuto projektu podařilo zvýšit kvalitu poskytovaných služeb ku prospěchu žákům, rodičům i učitelům. Našim cílem je, aby reedukační péče měla pozitivní dopad na žáka, posílila nejen oslabené oblasti, ale umožnila také zažít pocit úspěchu a rozvinout potenciál každého dítěte naplno.
Mgr. Zuzana Velebová