Dirtpark - to je to místo kterému mnozí říkají „kopečky, boule, brdky, prostě taková ta dráha pro kola, co je v Rokli.”
Tak zvaný dirtpark navštěvují zejména nadšenci jezdící na dvacetipalcových kolech známých jako BMX. Park je navržen a rozdělen na dvě části: pumptrack (čtěte pamptrek) a dirt.
Pumptrack je okruh tvořený vlnami a klopenými zatáčkami, které umožňují udržovat nebo zvyšovat rychlost jízdy pouhým pumpováním (pohyb těla nahoru a dolů) a zvládnou ho i méně zdatní jezdci. Druhá část je dirt, která umožňuje vysoké skoky a triky a je postavena pro zkušené ridery (jezdce).
„BMX má mnoho disciplín. My se věnujeme té, které se říká dirt. Jedná se o hliněné doubly, lavice, klopené zatáčky, vlnky a vlastně jakékoliv představitelné překážky, které lze z hlíny postavit. Historicky má dirt v Brně dvě místa, která jsou brněnským dirtovým královstvím, a to v Bystrci a právě v líšeňské Rokli,” vysvětluje úvodem jeden z nadšených riderů David Sedlák.
Historie tohoto místa sahá do devadesátých let, kdy zde vznikla undergroundová, tehdy bikrosová dráha (bikros = jízda na BMX na čas). Rokle byla zanedbaným místem pro ukládku zeminy bez jakékoliv parkové úpravy. Postupem času zde vznikl pravý dirtový ráj. Kolem roku 2014 ale proběhla celková revitalizace včetně zrušení starého dirtparku a výstavby nového.
Nový dirtpark postavila a o jarní úpravy se starala firma Dirty Parks s.r.o. z Jičína, která se v té době jako jediná v ČR zabývala komerční výstavbou těchto tratí.
„Letos se nám podařilo získat podporu od pana starosty Štefana a po společném jednání jsme se dohodli, že jarní úprava proběhne za účasti všech kluků, kteří na BMX aktivně jezdí a v Rokli mají už z vlastní iniciativy a bez nároku na odměnu odpracovány stovky hodin. Získali jsme od ÚMČ finance na bagr, materiál a dopravu a mohlo se začít. Na facebooku to netrvalo ani dva dny a bylo nahlášeno 20 brigádníků. Generální oprava trvala tři dny. Stihli jsme opravit všechny stávající překážky přesně, jak jsme chtěli. Vzhledem k povaze skoků a materiálu, ze kterého jsou postaveny, je však taková práce vlastně nekonečná. Pokud by se o pumptrack nikdo během roku nestaral, tak déšť a okolní vlivy udělají své a jízda na něm nebude zábavná ani bezpečná,” pokračuje ve vysvětlování David.
Dirtpark má v Líšni své místo a s ohledem na počet návštěvníků všech věkových kategorií se o budoucí BMX generaci nemusíme obávat.
A závěrem David prosí všechny bikery i jejich rodiče, aby v dirtparku nejezdili za deště, nebo když je bláto, a hlavně aby používali všechny ochranné pomůcky, zejména přilbu.
Martina Rychtářová, ve spolupráci s Davidem Sedlákem
foto: Jiří Hojda