Obyvatelům staré Líšně se v budoucnu výrazně zjednoduší cestování do centra města. Město Brno totiž připravuje obnovu tramvajové trati ze Stránské skály na Holzovu ulici, díky které získá Líšeň další tramvajové spojení s centrem města. „Tramvaje přepravují cestující rychleji a efektivněji než autobusy či trolejbusy. Líšeň má obrovskou výhodu v tom, že zde tramvajová trať existovala a drážní těleso můžeme využít. Obnova původní trati je snadnější, než když do jiných částí města chceme přivádět tramvaj novou,“ říká náměstek brněnského primátora Richard Mrázek, který má na starosti investice. Veřejné projednání projektu tramvaje do Líšně se koná ve čtvrtek 20. dubna v 17:00 na ZŠ Holzova.
Kudy nová tramvajová trať povede?
Obnovená trasa kopíruje původní koleje, které jsou od 90. let minulého století zcela nevyužívané. Povede od konečné u Stránské skály do areálu Technického muzea na Holzově. V oblouku mezi Stránskou skálou a Drčkovou nyní nebudeme stavět žádné zastávky. Projekt ale počítá s tím, že zde mohou v budoucnu vzniknout, jestliže to bude potřeba kvůli plánované zástavbě. Na křížení tramvaje s ulicí Drčkova i Holzova budou světelné přejezdy. Mezi Drčkovou a Holzovou vznikne také nová zastávka s pracovním názvem U proluky. Konečná bude na zastávce Muzeum dopravy, kde vznikne možnost přestupu na autobusové linky.
Zástavba je nyní jen podél části tratě, proč zde chcete stavět?
Pozemky mezi Líšní a Stránskou skálou jsou v územním plánu vymezeny jako rozvojové, takže se na nich plánuje výstavba. Neradi bychom, aby to zde po letech vypadalo jako v Bystrci na Kamechách, kde přibylo obrovské množství obyvatel a teď teprve řešíme, jak tuto oblast napojit na městskou hromadnou dopravu s dostatečnou kapacitou. Jestliže trať do Líšně obnovíme už nyní, předejdeme mnoha dalším potížím do budoucna. A už nyní navíc nabídneme rychlé spojení centrem města současným obyvatelům této části Brna.
Jak budete řešit vedení tratě v zástavbě mezi ulicemi Drčkova a Holzova?
Rozumím tomu, že obyvatelé této oblasti mají z tramvaje obavy.
Je ale pozoruhodné, že největší odpůrci, kteří nám vyhrožují zdržováním, mají sami „máslo na hlavě.“ V minulosti vznikla u tamních domů řada vjezdů do zahrad a zahradních staveb bez patřičného povolení.
Jeden z protestujících dokonce už přes 20 let staví načerno hotel v líšeňské ulici Neklež. A nejen že nerespektuje pokyny stavebního úřadu, ale brání dokonce i v prohlídce stavby. S takovými lidmi je pak každá diskuze marná.
Rád bych obyvatelům této oblasti připomněl, že vždy měli domy vedle trati, nikdy nešlo o park nebo pole. Nově zde vzniknou protihlukové stěny a tramvaj bude v maximální míře odhlučněna. Postavíme zde také obslužnou komunikaci, která lidem umožní přístup k jejich domům od kolejí. A to i přesto, že řada vjezdů z této strany vznikla načerno. Obyvatelům tak vyjdeme vstříc, jak nejvíc je to možné.
Podrobnosti o projektu tramvaje do Líšně včetně map najdete na www.brno.cz/strategickeprojekty