O naše žáky se pečlivě staráme

Zpátky

aneb Koncepce výchovného poradenství na ZŠ Holzova.

V současné době roste počet žáků s poruchami učení, přitom často v týchž třídách studují děti mimořádně nadané. Řada žáků se kvůli vyhroceným rodinným poměrům nebo nevhodně zvoleným kamarádům může ocitnout v krizi. Péči a pomoc je třeba poskytnout též žákům 9. ročníků, kteří řeší nesnadnou otázku - Kam po základní škole? Nejen z těchto důvodů je tedy pro dobré fungování školy a zvládnutí všech uvedených problémů důležitá koncepce výchovného poradenství. Základní škola Holzova je si toho velmi dobře vědoma a je pro ni zásadním pilířem pro zodpovědnou, kvalitní práci s dětmi naší školy.

Vzhledem k jejich vysokému počtu se naši výchovní poradci nejčastěji věnují dětem se speciálními vzdělávacími potřebami. Pečují tedy o žáky se specifickými poruchami učení a chování, o žáky se zdravotním znevýhodněním, popř. zdravotním postižením, ale i o žáky sociálně znevýhodněné, také o žáky – cizince. Informují – se souhlasem rodičů – vyučující o jejich specifických problémech, o možnostech a způsobech jejich zohlednění i vhodném přístupu k nim, spoluvytvářejí těmto dětem vhodné podmínky pro zmírňování důsledků jejich znevýhodnění, pomáhají s vhodnou integrací žáků, kteří jsou příslušníky národnostních menšin nebo etnických skupin.

Velmi důležitá je i péče o děti mimořádně nadané. Účelem poskytovaných poradenských služeb je v tomto případě maximální podpora rozvoje jejich schopností, vytváření vhodných podmínek, forem a způsobů práce, spoluvytváření pro ně individuálních vzdělávacích plánů, aby se jejich schopnosti stále více a více rozvíjely.

Jak již bylo výše uvedeno, důležité je též podání pomocné ruky žákům 9. ročníků - tzv. kariérové poradenství. Výběr další vzdělávací cesty, povolání totiž zásadním způsobem ovlivňuje celý lidský život - každá další volba týkající se profesní orientace člověka je tímto výběrem značně ovlivněna, omezena. Navíc žák provádí volbu v době, kdy na ni ještě není připravený a potřebuje výrazně pomoci. Z toho jasně vyplývá, proč chce naše škola poskytnout svým žákům, jejich zákonným zástupcům dostatek informací, aby se mohli dobře a zodpovědně rozhodnout, orientovat se na trhu práce, v systému dalšího vzdělávání.
Žáci naší školy se proto na obtížnou volbu povolání aktivně připravují v průběhu celé osmé a deváté třídy. Hlavní náplní předmětu Pracovní činnosti v těchto ročnících je Výchova k volbě povolání. Žáci se tak formou referátů seznamují s konkrétními středními školami, jejich učebními programy, rozložením předmětů a jejich časovou dotací v jednotlivých ročnících dané střední školy, s některými z nich se seznamují i osobně během exkurzí. Učí se lépe poznávat sami sebe, své možnosti prostřednictvím různých psychologických testů a testů k volbě povolání. Jsou-li přesto nerozhodní, zprostředkuje škola žákům vyšetření související s volbou povolání v příslušné pedagogicko – psychologické poradně, popř. v informačním a poradenském středisku úřadu práce.  
Naše škola navíc v letošním školním roce umožňuje svým žákům, jejich rodičům a přátelům využívat internetový portál www.proskoly.cz, který nabízí ucelenou řadu testových úloh zaměřených na základní rozumové schopnosti žáků (logika, paměť, prostorová představivost, vnímání, koncentrace apod.). Žáci závěrečných ročníků mohou navíc využít jedinečný Test volby povolání usnadňující rozhodování o další studijní a profesní dráze. Naši „deváťáci“ navštívili ve dnech 23. a 24. září 2014 Informační a poradenské středisko Úřadu práce, kde byli seznámeni s průběhem přijímacího řízení v letošním školním roce, se skladbou středních škol a situací na trhu práce v městě Brně a jeho nejbližším okolí, se žádanými profesemi a naopak jejich rizikovými protějšky. Po návštěvě Informačního a poradenského střediska ÚP následovala účast na strojírenském veletrhu, na kterém se mj. prezentovaly odborné školy strojírenského zaměření a seznámily naše žáky s různými možnostmi uplatnění právě v oboru strojírenství. V listopadu pak „devítky“ čeká i návštěva veletrhu středních škol na brněnském výstavišti.
Naše škola pořádá pro své žáky i tradiční burzu středních škol. Ta se v letošním školním roce uskuteční 10. listopadu 2014 v 16:30 v jídelně naší základní školy na budově Holzova. Burzy středních škol se však neúčastní pouze „deváťáci“ a jejich rodinní příslušníci, mezi její hosty patří i žáci osmých tříd a jejich rodiče, kteří tak mohou zjistit již s ročním předstihem, jaké jsou podmínky přijímacího řízení na střední školy, zejména pak na ty vysněné. Tuto aktivitu ZŠ Holzova samozřejmě podporuje, neboť žáci mají šanci si již předem ujasnit, co se od nich v přijímacím řízení očekává, jaký prospěch, znalosti, dovednosti budou u přijímacího řízení vítány.  Získané informace pak řadu žáků motivují ke zvýšené aktivitě, k zodpovědnějšímu přístupu ke školní výuce. Průvodcem a rádcem v procesu volby povolání je pro naše žáky samozřejmě výchovný poradce, který jim nejen zprostředkovává nejnovější informace, ale též radí, doporučuje, navrhuje… Stejně tak činí i ostatní vyučující naší školy, zejména v rámci pracovních činností, občanské výchovy a výchovy ke zdraví, významný pomocníkem je pro žáky i jejich třídní učitel. 

Poradenskou podporu často ale potřebují i běžní žáci, kterým se náhle přestalo dařit, mají osobní či výukové problémy. Ti se mohou se na naše výchovné poradce i metodika prevence kdykoliv obrátit s žádostí o podporu, radu, pomoc, zprostředkování kontaktu na odborníky v oboru speciální pedagogiky i dětské psychologie. Citlivou pomoc, přístup pak vyžadují žáci v krizi.
Cílem našeho poradenského systému je preventivně předcházet a včas řešit výukové a výchovné obtíže žáků, průběžně a dlouhodobě se starat o žáky s neprospěchem a vytvářet předpoklady pro snižování školní neúspěšnosti dětí.
Aby se děti ve škole cítily opravdu bezpečně a chráněni, spolupracuje úzce na naší škole výchovný poradce a školní metodik prevence, který má na starost zejména prevenci rizikového chování předcházejícího rizikové projevy v chování: prevence záškoláctví, závislosti, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalšího rizikového chování.

Naše škola se maximálně snaží všechny výše uvedené zásady, postupy dodržovat, přistupovat k dětem individuálně a dopřát jim ve škole pocit, že jsou chráněny, mohou si kdykoli říci o pomoc, radu s vědomím, že vždy budou vyslyšeny.

Mgr. Martina Trčková

 

Související články

Budoucnost budovy školy na Pohankově 10. 12. 2024 Školství II. místostarostka Život v Líšni LN-Školství
Zápis do MŠ v MČ Brno-Líšeň pro školní rok 2024/2025 – seznam termínů a míst 29. 2. 2024 Život v Líšni Školství v Líšni Školství Mateřské školy LN-Školství
ZŠ Novolíšeňská - Veselé zoubky 13. 3. 2019 LN-Školství
Hasiči na ZŠ Novolíšeňská 13. 3. 2019 LN-Školství
Masopustní průvod na ZŠ Masarova 13. 3. 2019 LN-Školství
ZŠ a MŠ Horníkova - Jarní Horníčková Burza, Otvíráme výběrovou třídu 13. 3. 2019 LN-Školství
Veselý týden – tradiční akce školní Parlamentu Horníci 13. 3. 2019 LN-Školství
1 2 3 4 19 38 56 74

Seznam reakcí na článek

Nikdo dosud nevložil žádný příspěvek. Buďte první.

Zde prosím uveďte Vaše kontaktní údaje a text reakce na článek. Děkujeme.
Poslední úprava: 22. 10. 2014.
Kontakt:

Zašlete nám dotaz k této stránce nebo informace pro její doplnění: