Dojet pro balík, vyzvednout doporučené psaní nebo zaplatit složenku se pro některé obyvatele Líšně stalo od Nového roku složitější. Kvůli změně trasování některých linek a především pak zrušením autobusů linky 45 se k poště ve Strnadově ulici zkrátka nedostanou. Pryč jsou totiž časy, kdy jim autobus zastavoval přímo u pošty. Mnohým Líšňákům se však situace pranic nelíbí a kvůli obslužnosti pobočky České pošty podepisují petici.
„Městská část Brno-Líšeň je významným územním celkem města Brna, domovem téměř třiceti tisíc jeho obyvatel. Je proto naprosto samozřejmé, že zde Česká pošta má svoji pobočku. Do konce roku 2012 byla tato pobočka obsluhována autobusovou linkou MHD (zastávka Strnadova). V rámci změn v brněnské MHD přestala být zastávka Strnadova od 1. ledna 2013 obsluhována,“ mohou číst lidé v petici.
Dlouhá cesta k přepážce
Zastávka Strnadova je sice nadále obsluhována regionálními linkami 201 a 202, s tím mají ale lidé docházející na poštu problém. „Je to výlet na půl dne. Pokud chci dojet přímo k poště, abych si tam vyzvedla těžký balík, musím jet nejprve na Starou osadu a pak přestoupit na některou ze dvou regionálních linek. A přes Starou osadu jet zase zpátky do Líšně,“ zanadávala si jedna z žen, kterou Líšeňské noviny oslovily před poštou.
Právě fakt, že linky 201 a 202 neobsluhují obytné části Líšně, vidí i autoři petice jako obrovský problém. „V souvislosti s přetrasováním linky 78 došlo také ke zrušení blízké zastávky Růženin dvůr. Klientům pošty tak zbývá značná docházková vzdálenost k zastávce Vlkova, nebo ještě delší pěší trasa do přestupního uzlu Novolíšeňská,“ píše se v petici, jejímiž autory jsou Lukáš Karnet, Miloš Freiberg a Petr Kolečkář.
Autoři petice, pod kterou se už objevily desítky podpisů, pokládají za absurdní, aby pobočka České pošty ve Strnadově ulici nebyla pro desítky tisíc obyvatel nadále obsluhována autobusy městské hromadné dopravy. Je to v rozporu s dosavadním standardem kvality brněnské MHD, i v rozporu s proklamacemi vedení města o udržení kvalitní a dostupné veřejné dopravy v Brně.
„Současná organizace MHD v Bmě-Líšni představuje další komplikaci v již tak dost těžkém životě seniorů, rodičů s malými dětmi, zdravotně postižených a dalších znevýhodněných skupin obyvatel. Za zmínku stojí také skutečnosti, že v rámci takzvané optimalizace sítě poboček České pošty bude pobočka v Líšni spádovou i pro další městské části, pobočky České pošty jsou i kontaktními místy veřejné správy,“ upozorňují autoři petičního archu, kteří mluví z duše mnohých obyvatel.
Jelikož autoři petice ví, že je zbytečné jen s něčím nesouhlasit, navrhují řešení. Tím by mělo být opětovné obsluhování zastávky Strnadova linkou MHD. „Za zvážení stojí například obnovení autobusové linky 56 v původní trase, namísto posílení a přetrasování linky 78,“ uvádí se v petici, jež by měla nejpozději do konce února skončit v rukou povolaných úředníků, kteří mají brněnskou městskou dopravu ve své dikci.
Magistrát šetří
Důvodem rozsáhlých opatření, s nimiž od Nového roku přišlo vedení Dopravního podniku města Brna, byly úspory v celkové výši padesáti milionů korun. „Veškeré změny v dopravě jsme vážili jako na miskách vah,“ tvrdí generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek. Podle něj se sice dopravní opatření dotknou od Nového roku většiny cestujících, na druhou stranu znamenají leckdy i příjemnou změnu. „Konkrétně jde například o novou trasu linky 78 a propojení sídliště Líšeň s poliklinikou na Viniční,“ poznamenal Havránek.
S jeho slovy ale nesouhlasí starosta městské části Brno-Líšeň Břetislav Štefan. Podle něj byla líšeňská radnice jediná, která se proti změnám v městské hromadné dopravě ozvala. „Změnami se zabývali zastupitelé na svém jednání a své připomínky jsme poslali na magistrát. Rozhodnutí města Brna se nám ale zvrátit nepodařilo," poznamenal Štefan s tím, že se v minulosti dělal audit hospodaření Dopravního podniku města Brna. Jak ale dopadl, není známo.
Pavel Mokrý