S nástupem nového školního roku věnujeme na naší škole každoročně velkou pozornost výběru akcí, aktivit a programů primární prevence rizikového chování. S termínem „rizikové chování“se setkáváme v posledních letech velmi často, ukrývá se v něm nespočet způsobů lidského chování a jednání, které častokrát v běžném životě mnozí za rizikové ani nepovažují. Je to jeden z důvodů, proč se i na naší škole snažíme, aby byla prevence všudypřítomná, poučná i zábavná.
Již tradiční je naše spolupráce se Salesiánským střediskem mládeže v Líšni, Nízkoprahovým klubem Likusák, A-kluby, sdružením Podané ruce, oddělením prevence PČR. Využíváme také programových nabídek Modré linky, klubu Leitnerka a dalších institucí, jejichž výčet by byl velmi dlouhý. Mnohé preventivní programy a aktivity průběžně zajišťují odborníci našeho školního poradenského pracoviště „Šopík“, který informuje o své činnosti rodiče a širokou veřejnost na internetových stránkách školy. Žáci i pedagogové se tak při různých aktivitách učí orientovat a správně chovat v rizikových situacích, učí sekdy a koho oslovit, pokud si sami neví rady.
Žákům i jejich rodičům nabízíme široký prostor pro komunikaci. Jsme otevřeni rychlému a kvalifikovanému řešení vzniklých problémů, nevyhýbáme se žádnému tématu v celém širokém obecném výčtu (záškoláctví, kouření, alkohol, šikana, kyberšikana atd.). Kvalitní komunikace s rodiči, jejich přímá pomoc a spolupráce nad případnými problémy dětí je pro nás prioritou. Je to cesta k postupnému vytváření příjemného a co nejméně problémového klimatu celé školy.
Důležitou součástí preventivní politiky školy jsou adaptační dny pro jednotlivé třídy na začátku školního roku a vícedenní adaptační pobyty pro 6. třídy, související s přestupem na 2. stupeň ZŠ. Cílem je sblížení se se spolužáky a stmelení kolektivu prostřednictvím her a zážitkových aktivit, navázání vztahu s třídním učitelem a dalšími pedagogy, seznámení se školou a jejími pravidly. Hlavním cílem každé takové akce je tedy vytváření pozitivních vztahů v třídním kolektivu a mezi žáky a učiteli navzájem.
Pro nás všechny, kteří patříme na ZŠ Horníkovu, pro děti i dospělé, je velmi důležité budovat a podporovat vše, co znamená slušné a bezpečné chování, samozřejmě s návazností na výchovu v rodinném prostředí. Zkrátka takové chování, které neohrožuje jedince ani jeho okolí. Chceme se totiž ve škole cítit dobře a bezpečně.
Mgr. Dušana Jurková, školní psycholožka