Co je inkluzivní vzdělání neboli „inkluze“?
Podle internetové encyklopedie Wikipedie je to „…praxe zařazování všech dětí do běžné školy…“
Tedy – v rámci jedné třídy se vzdělávají děti zdravotně postižené, děti s poruchami chování, děti nadané, děti cizinců, děti jiného etnika i děti většinové společnosti.
Pokud je škola na tuto změnu patřičně připravena, stává se inkluzivní přístup přínosem pro všechny zúčastněné.
Jednoduchý proces? Nikoli. Proces spojený s vyššími nároky na prostředí školy, pomůcky, využívání asistentů, externích odborníků a v neposlední řadě proces spojený s vyššími nároky nejen na učitele, ale i na rodiče, jejichž spolupráce je pro fungování inkluzivního vzdělávání nezbytná.
Na prvním stupni základní školy, na úplném začátku školní docházky, leží na učitelích obtížný úkol – sami musí rozpoznat u dětí často skryté problémy a poruchy, které jim budou znesnadňovat proces vzdělávání, rozhodnout, jakými metodami žáčka podpoří a pravidelně přehodnocovat, zda zvolená cesta podpory byla správná.
Dále pak učitel musí zvládnout nelehkou roli „manažera“, individuální přístup k některým žákům propojit s prací celého kolektivu. Proces pokračuje samozřejmě i na druhém stupni ZŠ, kdy se s nastupujícím dospíváním musí měnit i způsob práce s dětmi.
Aby věděli pedagogové „jak na to“, snažíme se jim na naší škole zpřístupnit potřebné informace, které se inkluzivního vzdělávání týkají.
Průběžně od samého začátku probíhá proškolování výchovných poradců – pro I. i II. stupeň.
O inkluzivním vzdělávání a nové legislativě s tím spojené se konal na naší škole 12. října seminář ve spolupráci s Pedagogicko – psychologickou poradnou Brno - Zachova. Paní magistra Zárubová kompletní pedagogický sbor proškolila a zodpověděla naše dotazy.
Mimo tyto akce proběhly od začátku školního roku u nás na škole konzultace o konkrétních problémech a případech se speciální pedagožkou Mgr. Zárubovou a psycholožkou Mgr. Mityskovou právě z „naší“ Pedagogicko- psychologické poradny Zachova, se kterou úzce spolupracujeme.
Následně pak výchovní poradci konzultují jednotlivé případy s třídními učiteli a rodiči žáků, kterých se buď týkají vyšetření podle nové legislativy, nebo další problémy.
Postupně se tak snažíme být školou, která je na inkluzivní vzdělávání „patřičně připravena“.
Držte nám palce!
Mgr.Alexandra Vokřálová