Nízkoprahový klub Likusák Ratolesti Brno pracuje s dětmi a mladými lidmi, kteří se svým, či cizím zaviněním dostali do nepříznivé životní situace. Mnoho klientů se v období uzavírání prvního půl roku školy setkává s vysokou absencí při studiu a získává tak hodnocení za pololetí neklasifikován, tedy„eNko“.
Pracovníci NK Likusák reagují na zvyšující se výskyt „eNek“ na vysvědčení u mladých lidí.
Jak se může ocitnout žák v situaci, kdy je z jednoho či více předmětů neklasifikován a co se děje poté?
Žákovi, který nechodí na rozvrhem dané předměty, se navyšuje absence za každý předmět zvlášť. Pokud se absence stane neomluvenou a je vyšší než 20% za daný předmět v pololetí, může být žák neklasifikován a získat tedy výše zmiňované „eNko“. V případě, že obdržel „eNko“ v 1. pololetí, dále pokračuje ve studiu pololetí druhého s tím, že mu škola navrhne termíny do konce března, kdy si neklasifikované předměty může změnit na hodnocení výborný až nedostatečný vykonáním zkoušky zahrnující učivo daného předmětu v 1. pololetí. Tímto mu bude předmět uznán jako splněný a první pololetí se uzavře.
Jakmile by ovšem termínu pro klasifikaci nevyužil, na vysvědčení mu hodnocení neklasifikován zůstane a žák má před sebou dvě možné cesty.
Za prvé jde o fakt, že student by byl v 2. pololetí hodnocen v rozmezí výborný až dostatečný, což pro něj znamená postup do dalšího ročníku bez dalších komplikací, samozřejmě za vykonávání předpokládaných povinností studenta, jako je řádné plnění školní docházky, částečné doučení učiva 1. pololetí, účast na písemkách a ústních zkouškách atd.
Druhou variantou je, že ve 2. pololetí obdrží hodnocení nedostatečný či opět neklasifikován. Žák tak musí absolvovat přezkoušení z daného předmětu z látky za celý rok. Jedna z nepříjemných variant, která studenta může potkat je, že v 1. i 2. pololetí je z předmětu hodnocen nedostatečně. Čekají ho tedy opravné zkoušky.
A jak NK Likusák pomáhá?
S klienty během celého školního roku mluví sociální pracovníci mimo jiné o tom, jaké důsledky může mít nepravidelná docházka ve škole, nebo časté absence. Kromě prevence, kterou s klienty probírají, se zaměřují také na oblast podpory při studiu. V NK Likusák mohou mladí lidé najít prostor pro přípravu do školy, podporu při zpracovávání seminárních prací, přípravu na přijímací zkoušky nebo reparát. Součástí toho všeho je také podpora a motivace mladých lidí při studiu a různé preventivně-výchovné aktivity. Dlouhodobě sociální pracovníci navazují kontakt se středními odbornými školami a učiteli v okolí Líšně, Lískovce, Vinohrad apod. Zde v rámci primární prevence mluví s žáky o problémových oblastech a upozorňují je, že mohou využít služeb také Nízkoprahového zařízení pro děti a mládež, tzv. „nízkoprahu”, kde mohou řešit mnoho ze svých problémů nebo hledat podporu, která se jim v jejich okolí nedostává.
Jitka Rytířová