V kalendáři roku 2013 jsme právě odtrhli poslední stránku - nastává čas ohlédnout se za minulým rokem, vyhodnotit výsledky své píle, poučit se z nezdarů a hlavně načerpat energii z úspěchů a vykročit mílovými kroky vstříc novému roku 2014. Jaký bude? Nad tím jsme se zamysleli společně s novým ředitelem školy ZŠ a MŠ Horníkova, Mgr. Romanem Burdou.
Pane řediteli, pojďme si nejprve společně zavzpomínat nad rokem minulým. Tedy spíš půlrokem, který jste prožil v ředitelském křesle. V srpnovém rozhovoru jste nám pověděl, jak se budete snažit změnit nelichotivou pověst školy. Daří se to?
Půl rok je opravdu krátká doba na objektivní posouzení změn. Jsem ale od přírody optimista a také díky kladným reakcím okolí odpovídám, ano daří :o). Mám kolem sebe kolektiv šikovných a nadšených učitelů, nepedagogických pracovníků školy, žáků i rodičů. Právě zásluhou všech těchto článků propojeného řetězce se ke mně dostávají pozitivní ohlasy na naše akce, komunikaci s rodiči, na prezentaci aktivit žáků a učitelů, na proměňující se vzhled webu školy atd. Sám jsem byl překvapen návštěvností našich velkých akcí pro veřejnost, ať už Halloweenského dne nebo Dne předškoláků.
Teď jste mi nahrál na další otázku. Sliboval jste zapojení učitelů, žáků a rodičů na vytváření nového obrazu školy. Jak možnost aktivního zapojení jednotlivé skupiny přijaly a využily?
Je krásné pro ředitele školy, když se na poradě zeptá, kdo z učitelů chce ve svém volnu připravit aktivity pro žáky a zjistí, že vlastně všichni. Učitelé diskutují, přicházejí s nápady, nebojí se dávat konstruktivní zpětnou vazbu. Díky.
Žáci sedmých a osmých ročníků se ujali velmi aktivně role „reprezentantů“ žáků a snaží se prosazovat změny ze svého pohledu na věc. Vzniká z nich jádro nového školního parlamentu. Měli jsme společné sezení, kde si žáci připravili své žádosti a jejich obhajoby. Společně jsme se snažili hledat řešení. Tak například chybějící zrcadla ve škole zajistili žáci tím, že oslovili místní sklářské firmy o sponzorský dar. Rád využiji tuto možnost a poděkuji firmě Koudelka, že nám darovala 30 ks zrcadel. Vznikl školní klub vybavený dle přání žáků, navrhují možnosti barevného řešení odborných učeben atd. Na druhou stranu škola například objednala na jejich žádost nové stoly do školní jídelny a umožnila žákům připravit na únor Týden oblíbených jídel a samostatně na základě žákovského hlasování si sestavit týdenní jídelníček ve školní jídelně.
A rodiče? Vzniká nám nové „úderné“ jádro sdružení rodičů – letos pod novým názvem „Horníček.“ Nejen, že naši školu a své děti podporují finančně, ale sami uspořádali například Vánoční dílničky u nás ve škole.
Jak se vám podařilo vypořádat s vedením školy po finanční stránce? V srpnovém čísle nás zaujala informace, že i škola se musí chovat jako firma – umět ušetřit, sehnat a vydělat.
Peníze se dají snadno spočítat. Je pravdou, že se snažíme šetřit. Například na neefektivní reklamě, právních službách nebo papírech do kopírky, se kterými nám pomohli rodiče. Na shánění peněz je potřeba více času, ale sponzorsky zajištěné dresy, zrcadla a propagační materiály jsou první vlaštovky. Těšíme se na nové výzvy z operačních programů EU. Sepsali jsme dva projekty na dotaci z MŠMT (držte nám palce). Připravujeme žádosti o dotace na opravu školního hřiště i zateplení budovy spojené s výměnou oken, zatemněním a zateplením střechy. Pomáhá nám i obec, která poskytuje nejen pomoc, ale i finanční prostředky například na nutné opravy nebo investice. Získáváme také finance z pronájmů školních prostor a zejména tělocvičen, prodejem obědů.
Na druhou stranu také utrácíme. Od jara budeme zavádět nový čipový systém ve školní jídelně, zpracovali jsme projekt na rekonstrukci hřiště a dětského hřiště za školou, dokupujeme nábytek atd. Peníze se jen kutálí.
Chcete, aby se škola Horníkova stala tzv. komunitní školou. Akce, které jste doposud zmínil, jsou však víceméně zaměřené na žáky školy a jejich rodiče. Je něco, co skutečně otvírá školu i širší veřejnosti?
Určitě. Obyvatelé Líšně jsou zvyklí na pravidelné vernisáže a výstavy v naší Galerii Hády. I tyto akce zaznamenávají změny. Chceme, aby byly více zaměřeny na děti ve spojení s místními umělci. Vernisáže pak budou spíše workshopy, kde budou zkušení umělci předávat své know-how, těm mladým nastupujícím. Na jaře přivítáme fotografickou výstavu Lenky Klicperové na téma Úděl ženy ve světě, spojenou s besedou se žáky. Další v řadě bude světoznámý malíř zvěře Jan Dungel.
Náš sbor pravidelně vystupuje v místních domovech důchodů, otevřeli jsme jógu pro dospělé, plánujeme zahájit pro veřejnost promítání filmů z festivalu Jeden svět - projekt: Promítej i ty! Inu, pořád se u nás něco děje.
Přiblížíte nám Vaše další plány?
Rád bych pokračoval ve směru, který jsme si vytyčili a kterým jdeme. Obnáší to řadu změn, hodně práce a úsilí, které, jak věříme, bude odměněno. Věřím, že se změnila i otevřenost školy a zejména komunikace školy navenek, která bývala kritizována. Vše se snažíme řešit, na dotazy odpovídat a problémy pod koberec nezametat. Opakovaně jsme byli ze strany rodičů chváleni za vstřícnost a ochotu.
V lednu otevíráme novou mateřskou školku pro 95 dětí přímo v budově školy na Horníkové ulici č. 1. V době, kdy budou čtenáři číst tyto řádky, budou již hlavní úkoly spojené s rozjezdem splněny a pevně doufám, že nová školka s novým vybavením, novými zaměstnanci bude jednou z nejlepších školek nejen v Líšni.
Důležitý bude také zápis do prvních tříd v pátek a sobotu 17. a 18. ledna. Zde se ukáže, jestli změny, do kterých jsme se pustili, přinesou ovoce v podobě několika tříd prvňáčků. Plánujeme otevřít také jednu třídu logopedickou.
I veřejnost čeká řada akcí, ať již Velikonoční dílničky, Den Země nebo Den dětí. Jste srdečně zváni. Bližší informace jsou zveřejňovány na našem webu nebo i na letácích rozmisťovaných po městské části Brno - Líšeň.
Moc se mi líbí, že ZŠ a MŠ Horníkova má pro veřejnost dveře otevřené a že se obyvatelé Líšně mohou do aktivit školy zapojit.
Děkuji za rozhovor a přeji, ať Vám i v druhé polovině roku vydrží Váš nadhled s humorem a neuhasitelný elán.
ZK